Uitgeroepen tot een van de beste dienstverleners van 2024!

Bekijk de MT1000

Uitgeroepen tot een van de beste dienstverleners van 2024!

Bekijk de MT1000
Menu

Benedictus

28 mei 2018

2 minuten

Deel artikel

Durf jij je ongelijk bespreekbaar te maken?

Met de kerst in het vooruitzicht lijkt het niet meer dan logisch dat we in deze nieuwsbrief een derde artikel publiceren in onze reeks over Benedictus. Als abt uit de 6de eeuw na Christus is hij met zijn levensregels nog verrassend eigentijds.

 

 

Dat hij eigentijds is zou je niet direct denken wanneer je leest dat hij het belang benadrukt van obedientia, ofwel gehoorzaam zijn. Het roept associaties op met onvoorwaardelijk commando’s opvolgen; doen wat je gezegd wordt. Dat lijkt in een tijd waar zelfsturende teams, platte organisaties, tribes en squads hoogtij vieren, niet te passen. Gelukkig is dat ook zeker niet wat Benedictus ermee bedoelt. Het gaat hem om het gehoor te geven aan dat wat er gezegd wordt. Oftewel: echt luisteren en dan antwoorden. Niet ja knikken, maar je in gedachte wel irriteren aan de ‘domme’ opmerking van je leidinggevende of collega.

Wie echt luistert probeert het zinnige op te vangen in iedere situatie of gesprek, zegt Benedictus. Ook als hij of zij het daar in eerste instantie niet mee eens is. Gehoorzaam zijn gaat er om je iets te laten zeggen, naar adviezen te willen luisteren, het o zo moeilijke opgeven van je eigen gelijk.

En oh wat vinden we dat moeilijk. Als mens hebben we nu eenmaal de neiging om te horen wat we willen horen. Zodra we eenmaal een mening zijn toegedaan, zoeken we vooral naar informatie die die mening ondersteunt. Alle inbreng die onze mening tegenspreekt, wimpelen we het liefste af als onzin of onwaar. Ook zijn we goed in het vinden van excuses om deze alternatieve mening niet te onderzoeken. En dat is zonde. Want juist van die informatie valt zoveel te leren.

Stellen we uiteindelijk onze mening bij en geven we toe dat we het niet bij het rechte eind hadden, dan worden onze fouten vaak onder het tapijt geschoven. Daarom was ik ontzettend blij om te lezen over het Instituut voor Briljante Mislukkingen. Het instituut is van mening dat van mislukkingen het meest te leren valt. Daarom reikt zij ieder jaar de mislukkingsprijs uit aan een bedrijf waar een project finaal verkeerd is gegaan. Het leuke is dat de bedrijven hun mislukkingen zelf indienen. Tot op heden zijn dat voornamelijk bedrijven in de zorg. Zo stond er dit jaar een volautomatische douche voor mensen met een beperking tussen de nominaties. De douche bleek niet te gebruiken vanwege de grote diversiteit aan beperkingen. Bovendien kon men geen goede oplossing verzinnen voor het drogen van de persoon in kwestie. “Infrarood maakt het lichaam wel warm maar droogt het te langzaam, terwijl een Dyson-achtige luchtstraal om je handen te drogen niet comfortabel bleek voor het hele lijf.” Het Instituut voor Briljante Mislukkingen ontwikkelde archetypes van veelgemaakte fouten. Lees er vooral meer over in het artikel in de volkskrant.

Deze archetypes zijn in stijl met wat wij in Move before you’re ready ook benadrukken. Vooruitgang gaat meestal niet via een rechte lijn. Omdat er aan het begin van een ontwerptraject nog veel onduidelijk is, is het verstandig om veel ruimte in te bouwen voor trial and error. Probeer zaken in het klein uit, door goedkope prototypes te maken. Zo ontdek je snel wanneer iets niet werkt in plaats van veel geld te investeren in een automatische douche die je van je stoel blaast bij het drogen.

Leer dus van je fouten en ben gehoorzaam en luister zoals Benedictus het beschrijft. Durf je jezelf de vraag te stellen: heb ik misschien wel ongelijk? Doe je dat niet, dan mis je mogelijk belangrijke signalen en laat je kansen schieten. Want door niet echt te luisteren en open te staan voor de informatie die iemand je verschaft, mis je een hoop potentiele leerinformatie.

Voor deze blog is opnieuw geput uit het praktische boekje: Een levensregel voor beginners, van Wil Derkse. Een aanrader voor tijdens de kerstdagen.

 

MENU
Contact
info@twst.nl 035 7600 460