Boekevent ‘De organisatie draait door’

26 maart 2014

Donderdag 20 maart 2014 organiseerden wij samen met Managementboek.nl het boekevent ‘De organisatie draait door: TV-formats als tools voor verandering’ in het speelste museum van Nederland (de Speelklok in Utrecht). Om een impressie van het event te krijgen heeft een van de deelnemers, Fleur Hardick (adviseur bij Innergo), een uitgebreide weergave opgeschreven.

“Gisteren zijn collega Ronald en ik naar het bijzondere boekevent ‘De organisatie draait door’ geweest. Populaire televisieprogramma’s werden uitgelicht waardoor je met een andere bril naar organisatieverandering kan kijken. Complexe thema’s zoals cultuurverandering, talentontwikkeling en klantgerichtheid krijgen een nieuw venster en leiden zo tot verrassende inzichten. Je kunt hiermee je verhaal levendig maken, maar je kunt ook een tv-format direct inzetten om verandertrajecten leuker of efficiënter te maken.

Drie tafelgasten kwamen aan bod. De eerste spreker (Bert Penninkhof, zordirecteur) liet een fragment van ‘Tegenlicht’ zien als een strategisch denkmodel om tegendraadse perspectieven te organiseren en zo beter in te spelen op de ontwikkelingen. Boodschap van het fragment was ‘wij leven niet in een tijdperk met verandering maar wij leven in een verandering van tijdperk’. Standpunt van de tafelgast was: weg van de protocollen en kijk naar waarom je doet wat je doet.

Tafelgast twee (Jacqueline Jansen) ging in op de serie ‘de Prooi’. Twee boodschappen werden gedeeld: 1) ‘The medium is the message’, het management (medium) moet consistent zijn in woord en daad. 2) Het succes van de fusie zit onder de streep. Boven de streep is de systeemwereld en onder de streep is de leefwereld.

Tafelgast drie (Leon de Caluwé) ging in op het tv-programma ‘Wie is de Mol?’. Leon sprak over ‘pocket veto’= Ja zeggen en nee doen. Dit zijn medewerkers die handelen vanuit hun eigen belang en het belang van de klant, maar zich niet kunnen vinden in de opdracht van hun leidinggevende. Ze zeggen vervolgens ‘ja’ maar doen ‘nee’. Het management ziet dit al snel als sabotage, echter het betekent meer dat individuele doelen niet matchen bij organisatiedoelen, en dat snel weer de dialoog moet worden opgezocht.

Het laatste onderdeel van de dag was met het tv-format ‘De Vloer Op’ (een improvisatieprogramma). Verschillende scenario’s werden nagespeeld door twee bekende acteurs uit Penoza en De Prooi. Ze speelden bijvoorbeeld een werksituatie na waarin de communicatie tussen een vrijwilliger en een manager centraal stond. De manager moest de vrijwilliger (nodig) aanspreken op de manier waarop de vrijwilligerswerkzaamheden ‘pasten’ binnen het beleid van de organisatie. De les die ik uit het acteerspel haalde was dat mensen redeneren en handelen vanuit aannames. Doordat de werksituatie gesimuleerd werd, zag je welke aannames terecht maar ook niet terecht waren. Maar ook wees ‘beschikbaar’ voor wat de ander zegt en doet, en kies bewust je positie hoe daarop te reageren.

Kortom, een inspirerende middag boordevol nieuwe inzichten en geleerd hoe TV-formats als DWDD en De Vloer Op inzetbaar zijn als het gaat om verandering binnen organisaties.”