Klantdilemma’s worden steeds complexer

16 december 2015

Klantdilemma’s zijn tegenwoordig zo complex dat een meer holistische kijk nodig is om het complete plaatje te kunnen begrijpen, ook is in veel gevallen een ‘outside the box’ gedachte nodig om hardnekkige patronen te doorbreken. De vraag die rijst is: Hoe doe je dat? En welke tools kun je daarvoor inzetten? En dus is een andere kijk nodig op het adviesvak. Twist The Way You Consult is een speciale opleiding voor deze nieuwe aanpak.

Voor wie is Twist The Way You Consult bedoeld? En wat is precies de doelstelling van de opleiding?
Bij onze klanten merken wij iedere dag weer dat zachte factoren, zoals belemmerende overtuigingen en gedragspatronen, blijvende verandering en prestatieverbetering keihard in de weg kunnen staan. Deze zachte factoren zijn vaak lastig te herkennen, laat staan onder woorden te brengen. Je probeert bijvoorbeeld met tegenvallende resultaten de urgentie aan te geven of in woorden een cultuur te vangen waaruit moet blijken dat men onvoldoende samenwerkt of geen verantwoordelijkheid neemt. Het is onze ervaring dat dit soort kwantitatieve analyses en cultuurdiagnoses alleen niet voldoende zijn de gewenste prestatieverbetering op gang te brengen en te houden.

Twist The Way You Consult is bedoeld voor alle adviseurs (intern en extern) die op zoek zijn naar een doorslaggevende twist om tot organisatieverbetering te komen. Niet alleen door als adviseur iets anders te doen, maar door anders te leren kijken. Naar jezelf in de rol van adviseur, de tools die je gebruikt en naar de uitdagingen waar jouw (klant)organisatie voor staat.

De opleiding zal een “radicale draai aan het traditionele adviesvak” geven. Welke nieuwe inzichten worden in het opleidingsprogramma geïntroduceerd die traditioneel gezien niet tot de toolset behoren?

Anders leren kijken naar je rol en de (klant)organisatie wordt in de opleiding gestimuleerd doordat we werken met interventies die in ons vak niet gebruikelijk zijn zoals drama, sneltekenaars en etnografisch onderzoek. Er valt ook veel te leren van ‘start-ups’ over het snel in beweging krijgen van prestatieverbetering. Bijvoorbeeld door niet te vervallen in het ‘dreaming up’ van prachtige veranderplannen, maar in het klein met verbeteringen aan de slag te gaan en te leren wat werkt door te doen. Allemaal vanuit de gedachte dat wat je doet als adviseur aanstekelijk moet werken voor de (klant)organisatie. We helpen de adviseurs bij het maken van grote slagen door aan kleine verbeteringen te werken en de standaard analyse-fase te vervangen door ‘dwelling into the unkown’.

Na het volgen van Twist The Way You Consult, wat gaan consultants volgens anders doen?

We hebben allemaal de neiging om problemen te definiëren in termen van de oplossing die ontbreekt. Probleem: Cross-selling blijft achter want we werken onvoldoende samen. Oplossing: richt accountteams in, stel gemeenschappelijke targets op, monitor deze mbv een mensvriendelijk dashboard, doe er een training Effectief Samenwerken bij en je hebt het probleem gefixed. Als het lukt, top! Maar soms staat die jarenlange ervaring als adviseur je in de weg. Mijn droom is dat adviseurs een beetje meer gaan twijfelen aan alles wat ze zo zeker denken te weten. Het is een beetje een ‘inkopper’: maar vraag de adviseurs die het traject volgen na afloop maar wat ze door het programma anders zijn gaan doen. “It’s easier to act yourself in new ways of thinking than to think yourself in new ways of acting”. Ga het actie-experiment met ons aan, want in anders doen ligt het anders denken.

Belangstelling voor deze opleiding? Kijk hier voor meer informatie