Lean, Scrum: oude wijn in nieuwe zakken?

20 december 2016

De methode-moeheid neemt toe: een pleidooi voor gezond boerenverstand bij het ‘uitrollen’ van agile-methodes

 

 

 

Medio november plaatste Simon van der Veer op LinkedIn het volgende bericht:
“Bij mijn garage in Lexmond werken ze al 30 jaar met een plan- en verbeterbord. ‘Dat is toch normaal’, zeggen ze dan. Lean, Scrum. Nog nooit van gehoord hier. Er schieten agile-adviesbureaus als paddenstoelen uit de grond. Ondertussen hoeft het niet zo spannend te zijn en kun je ook eens kijken bij de garage☺”

Dit bericht is tot op heden bijna 6.000 keer interessant bevonden en het bericht kreeg 454 commentaren. Het ging ‘viral’. Omdat ik dit bericht in een spontane opwelling online heb gezet, verbaasde het mij enorm dat het zoveel reacties kreeg. Ongemerkt legde ik blijkbaar de digitale vinger op een zere plek. Mijn interpretatie: er is methode-moeheid en een enorme behoefte om met gezond boerenverstand naar dit soort methodes te kijken.

Een kleine greep uit de grote groep reacties

  • ‘Gebruik het gezonde verstand van de mensen die er mee gaan werken. Als die in de meewerkstand staan, dan haal je gezamenlijk een maximaal resultaat’.
  • ‘Lean, Scrum, Agile: allemaal modegrillen. Gewoon een papieren planbord werkt dus ook uitstekend.’
  • ‘De investering van de verandering moet wel meegenomen worden. Als de verandering niets oplevert, dan ben je alleen maar hip aan het doen.’
  • ‘Moderne oplossingen als scrum zijn niet altijd de heilige graal, ‘ouderwetse’ instrumenten hebben nog steeds waarde.’
  • ‘KISS (keep it stupid simple)’
  • ‘Inderdaad, al die nieuwe onzintermen voor iets dat al lang bestaat, maar er valt vast geld mee te verdienen.’
  • ‘Ergo: de organisatieadviseur had aanvankelijk een lage dunk van garagisten en komt erachter dat hij zichzelf beter wat lager dan de garagist zou moeten inschatten, zo onder de indruk als hij is van diens houtje touwtje systeem. En ook het Nederlands van de garagist is een stuk mooier dan het Engelstalige holle gebabbel van de adviseur. Nice. Niet mean bedoeld.’
  • ‘Heerlijk toch, de hele workload inzichtelijk, zonder opsmuk, down to earth. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn, gewoon blijven nadenken over wat je doet.’
  • ‘Precies, we moeten uitkijken dat we elkaar niet na papegaaien zeker die zelf nog nooit iets hebben gemaakt. De basis is samenwerken.’
  • ‘Ik ben altijd zo blij met dit soort kortzichtige verwijzingen en de bijval die je krijgt als je het doet. Ik vraag me af waarom we niet gewoon met zijn allen in de garage gaan werken. Wel fijn om te weten dat al die opleidingen ook voor niets zijn, heb nog enkele monteur op agile cursus gezien, wellicht ook overbodig allemaal?’
  • ‘Tja waarom iets verbeteren als het al 30 jaar werkt. Lean? Agile? Steeksleutel en dopsleutel zal je bedoelen. Daarmee verdienen zij het geld, niet met mooie praatjes van adviesbureaus. Top actie van de garage om te laten zien dat het ook begrijpelijk, simpel en snel kan.
  • ‘Als er al een methode aan moet hangen: methode DWW = Doen wat werkt!’

Wildgroei aan agile-adviesbureaus
Uiteraard is de dorpsgarage in Lexmond (Wolterman garage- en verhuurbedrijf trouwens) een simpel en gemakkelijk voorbeeld met een klein team aan op elkaar ingespeelde en taakvolwassen monteurs, een vaste groep aan klanten, en een overzichtelijke werkstroom. En natuurlijk is het ook zo dat het planbord maar een voorbeeld is uit de rijke schat aan instrumenten die agile-methodieken zoals Lean en Scrum in de aanbieding hebben. Ondertussen wil(de) ik met mijn LinkedIn-bericht een discussie op gang brengen, want in mijn optiek is het middel – de methode – tot doel verheven. En met de wildgroei aan lean belts, scrum masters en agile-adviesbureaus is een soort sneeuwbaleffect gaande en elke leidinggevende die tegenwoordig niet de termen lean of scrum in de mond neemt wordt vreemd aangekeken.

OK maar waarom dan?’ Dan is het antwoord ‘ja dat weet ik niet, agile werkt toch’.”

Geef gezond boerenverstand de ruimte
Samenvattend, een succesformule of in dit geval een succesmethodiek is er niet, hoe verleidelijk dat soms ook klinkt: ‘Als we iedereen opleiden in de lean-systematiek, dan zit het continu verbeteren in onze genen en gaat de klant- en medewerkerstevredenheid omhoog’. Quick wins zijn dan enkel quick fixes.
Blijf daarom in elke context onderzoeken wat qua aanpak wel en niet werkt. De meeste mensen zijn slimmer dan je denkt. Geef hun gezond boerenverstand en de professionele kundigheid en creativiteit maximaal de ruimte. Zodat mensen binnen hun eigen werkpraktijk die taal en aanpak maken waar zij warm voor lopen en waarmee zij hun veranderambities effectief kunnen waarmaken. Daar is iedereen bij gebaat. Alleen de agile-consultant wellicht niet want zijn verdienmodel staat onder druk en diegene moet zichzelf weer opnieuw uitvinden…? Alhoewel de garage om de hoek biedt hiervoor voldoende inspiratie ☺