Menu

Leiden vanuit purpose

21 september 2021

2 minuten

Deel artikel

Leiden vanuit purpose
Betekenisvolle doelen realiseren door met focus en vertrouwen te handelen
Nick Graig
2020
Circle Publishing

Iedereen is een genie… maar als je een vis beoordeelt op zijn vermogen om in een boom te klimmen, zal hij zijn leven lang blijven geloven dat hij dom is (Einstein). Totdat we onze purpose kennen, zegt Graig, weten we niet of we een vis of een kat zijn.

Tijd om daar wat aan te doen!

Want zegt Craig: ‘Purpose is als een bril. Als je er doorheen kijkt, krijgt jouw leven betekenis’. Of zoals een medewerker van de ING, nadat zij het ‘Purpose to Impact’ programma had doorlopen, het duidt: ‘Ik ontdekte mijn persoonlijke purpose en kreeg meer inzicht in wie ik ben en wat belangrijk is voor mij. Het is voor mij als een kompas in een veranderende wereld.’

Ook Simon Sinek propageert al langere tijd dat bedrijven met een purpose (hij noemt dat de ‘Why’) veel succesvoller zijn. Alle reden om het boek van Graig eens onder de TWSTloep te leggen.

De kern

Met Leiden vanuit purpose biedt Graig een heel toegankelijk en praktisch boek om te komen tot jouw eigen purpose. En dat heeft nogal wat voordelen kunnen we je vast vertellen.

Diverse onderzoeken tonen volgens Craig aan dat leiders die een duidelijke purpose hebben en die ook communiceren, medewerkers inspireren waardoor zij:

Het is niet je drijfveer, of je baan of beroep, niet je ambitie om iets succesvols te bereiken. Maar wat dan wel? Hoe kom je tot je eigen purpose?

Langs de lijn

Craig ontwerpt een purpose in 5 stappen. Het is een soort oefening:

Is het dan nog niet gelukt dan raadt Graig aan mensen in je nabije omgeving te bevragen. Hij reikt een paar goede vragen daarvoor aan (zie ook https://coreleader.com/survey/).

Je zou je purpose kunnen zien als jouw merk waar mensen jou specifiek aan kunnen herkennen. Het is niet wat je doet, het is hoe je het doet en waarom.

De twist

Wanneer je mensen om je heen hebt die op een passievolle manier betrokken zijn bij een gezamenlijk purpose, is alles mogelijk, zegt Howard Schultz CEO van Starbucks.

Ik denk dat hij gelijk heeft.

Vanuit een organisatieperspectief bekeken, ligt de aard van succes wel op het woordje ‘gezamenlijk’. Volgens Graig heeft iedereen een eigen, unieke purpose. Dan zal werken vanuit een gezamenlijk purpose betekenen: werken vanuit de purpose van de CEO.

Dan ligt het aan de inspiratie van de CEO of zijn/haar medewerkers zich daaraan willen verbinden. Bovendien, komt er een nieuwe CEO dan kan de purpose zomaar een kwetsbaar onderdeel vormen voor het succes van de organisatie. Dat heeft Schultz ook ondervonden toen hij wegging en het succes bij Starbucks langzaamaan verdampte.

En dan voor ons als persoon. Als we lange tijd niet luisteren naar de stem van purpose dan raken we uit verbinding met onszelf. Neemt het ego het van ons over. Dan maken we keuzes die niet in lijn zijn met onze purpose: een verkeerde promotie, een mooie dure auto, een groter huis. (Materiële) keuzes die ons op de lange termijn niet de voldoening brengen die we verlangen.

Must read

Ik zeg ‘ja’. Het boek leest vlot weg. De structuur is heel toegankelijk en je komt langs een strakke lijn tot je eigen purposeformulering. Er staan leuke voorbeelden en anekdotes in. Ik geloof er wel in dat je purpose je verder laat groeien in zelfvertrouwen en het je helpt om je met toewijding en dienstbaarheid te richten op wat betekenisvol voor jou is en… voor anderen.

Hoe mooi kan dan het (werkzame) leven zijn.

 

MENU
Contact
info@twst.nl 035 7600 460