Waardecreatie door diversiteit of toch een kwestie van geluk?
02 oktober 2015
•2 minuten
Uitgeroepen tot een van de beste dienstverleners van 2024!
Bekijk de MT1000Uitgeroepen tot een van de beste dienstverleners van 2024!
Bekijk de MT100002 oktober 2015
•2 minuten
Dinsdag 29 september was mijn eerste kennismaking met het teamrolgilde en de jaarlijkse inspiratiedag. Het teamrolgilde bestaat uit professionals die werken met het gedachtegoed en de teamrollen van Belbin. Van tevoren was ik enigszins beducht op een dag met teveel eensgezindheid en te weinig diversiteit, maar gelukkig werd ik positief verrast door de verschillende perspectieven. Hieronder mijn belangrijkste inzichten uit de dag.
1. Echte waarde creatie vraagt verschillende perspectieven en diverse kwaliteiten.
Anne Marie Rakhorst definieert in haar openingslezing waarde creatie als het creëren van nieuwe producten en diensten die (duurzame) waarde toevoegen aan de wereld. Dit vraagt innovatie en nieuwe perspectieven. De verschillende teamrollen hebben ieder hun eigen perspectief en kwaliteiten in het proces van vernieuwen en innoveren. Dit zet zij tegenover de monocultuur die leidt tot meer van hetzelfde, en waar andere perspectieven als lastig en onproductief worden gezien.
2. Mensen zoeken gelijkgestemden en eensgezindheid.
En wat blijkt later op de dag in de workshop ‘Deep Democracy en Belbin’… mensen met gelijke teamrollen houden ervan om met elkaar te “resoneren” en drukken zo de zogenaamde andersdenkenden weg uit de discussie en samenwerking. We hebben, vaak onbewust, dus het liefst een monocultuur waarin we elkaar bevestigen!
Dat hiermee het potentieel van de groep niet benut wordt, weten we niet of maakt ons niet uit zolang het voor ons werkt. Met het gedachtegoed en werkvormen van Deep Democracy kun je alle inzichten benutten in het besluitvormingsproces, en dat kan soms even tijd kosten…
3. En je moet ook mazzel hebben…
En dan nog een boeiend verhaal uit de hockeysport van Bartel Berkhout. Zijn fascinatie gaat over de maakbaarheid van succes en resultaat. Hij schetst een beeld uit de sport waarin het toeval / de mazzel / de chaos veel invloed heeft op het uiteindelijke resultaat. Het doet mij denken aan het succes van het bedrijfje dat Angry Birds ooit heeft bedacht. Er gingen 50 creaties aan vooraf die faalden, en van Angry Birds waren de verwachtingen niet veel hoger…….het werd een groot succes.
We leven volgens de chaos-theorie in een chaotische wereld, waar toch ook patronen in te ontdekken zijn. Wat kan of moet je hier dan mee? Bereid je team voor op onverwachte zaken en leer ze er zo mee om te gaan. Kortom echte waarde creëren vanuit diversiteit vraagt een behoorlijke investering, én ook een beetje geluk. Wees erop voorbereid!
Voor reactie: sander@twst.nl