Menu

3 lessen van Daniel Ofman

30 november 2023

2 minuten

Deel artikel

door Tamira Nicolai – van Vught

Een persoonlijk ontwikkelplan, jezelf proberen te veranderen: allemaal niet doen, zegt bedrijfskundige Daniel Ofman in de 4e aflevering van een serie over werkrelaties in FD Persoonlijk van afgelopen weekend.
Zijn oproep: bewonder de mensen waar je allergisch voor bent, zij kunnen namelijk iets wat jij niet kan en ook niet hoeft te leren….

Begin jaren negentig, ik was net gestart als consultant bij een grote corporate, las ik het boek ‘Bezieling en kwaliteit in organisaties’ van Daniel Ofman. Het Kernkwadrant dat daarin wordt beschreven is zo super eenvoudig en inspirerend dat het nooit meer uit mijn systeem is verdwenen. Het sprak me toen aan. En het spreekt me nog steeds aan, ook omdat het past bij het verandergeloof van TWST: focus op wat goed gaat, wat al wel lukt in plaats van aandacht geven aan datgene wat niet lukt.

  1. Iedere Kwaliteit heeft een schaduwkant. Door Ofman de Valkuil genoemd. Zo kan zorgvuldigheid doorschieten in pietluttigheid, flexibiliteit in onbetrouwbaarheid of betrokkenheid in bemoeizucht
  2. Accepteer dat je je eigen Valkuilen niet kan veranderen. En die van anderen ook niet. Door te accepteren dat ze bij jou of bij de ander horen, kun je milder naar jezelf en de ander kijken 
  3. Collega’s die je irriteren, die in jouw allergie zitten, zijn juist de collega’s die je het hardst nodig hebt. Hun kwaliteit is jouw uitdaging, dus daar kun je maar beter mee samenwerken!

Uitleg Kernkwadrant: 

MENU
Contact
info@twst.nl 035 7600 460