Menu

RSM

Hoe gaan we om met verschillende generaties?

header afbeelding
Bekijk alle cases

Leidinggeven door de generaties heen. Zo doet RSM het.

De één vraagt hoe de overuren geschreven moeten worden voor de extra reistijd van de introductiedag, nu ze een half uur meer heeft moeten reizen dan normaal. De ander begrijpt niet hoe je dit durft te vragen: het is toch gewoon een hele leuke dag bij je nieuwe werkgever, waarom dan zo op de klok kijken? Mensen verschillen en dat zie je op de werkvloer. Wij spraken Henk Zeilstra (HR-directeur bij RSM) en Bart Barendse (Chief Operating Officer bij RSM) over diversiteit en inclusie. Zij zijn net gestart met het leiderschapsprogramma Grow, Lead, & Succeed. De context van leiderschapsontwikkeling is divers binnen RSM. De beroepsgroepen zijn verschillend, maar er bestaan ook verschillen op het gebied van bijvoorbeeld cultuur, achtergrond én generaties.

“Ik vind het soms verrassend om te zien”, vertelt Henk met een glimlach. “Millennials werden eerder door de babyboomers op de werkvloer niet altijd begrepen. Ze hadden bijvoorbeeld over het algemeen genomen een heel andere werk-privébalans. Nu, jaren later, worden diezelfde millennials zelf geconfronteerd met een generatie. Generatie Z. Met gewoontes en opvattingen die zij ook niet altijd snappen. Dat is helemaal niet erg, maar wel iets waar we allemaal een goede weg in moeten vinden. Eigenlijk bestonden die verschillen waarschijnlijk ook al toen ik startte met werken, alleen hadden we daar in organisaties niet zoveel oog voor.”  

Geen mens is hetzelfde en elke leiderschapsstijl verschilt. 

Maak verschillen bespreekbaar

Het aangeven van grenzen is één van de dingen die bij generaties verschillen.  

Hier besteedt RSM, in bijvoorbeeld het programma waarbij ze VWO-starters verder brengen, heel bewust extra aandacht aan. “We bieden bijvoorbeeld een training aan waarbij we ingaan op het aangeven van grenzen op een goede manier. Omdat ons werk uit pieken bestaat, werk je soms meer dan 40 uur. Dan kan het zo zijn dat je leidinggevende je vraagt om eens over te werken omdat er drukte is, en dat zou ook gewoon mogelijk moeten zijn” licht Henk toe. Maar daar zitten wel gezonde grenzen aan.

“Als jouw leidinggevende je keer op keer vraagt om over te werken, terwijl jij op donderdagavond padeltraining hebt, dan krijg je daar op een gegeven moment last van. Een keertje overslaan is niet zo erg, maar zeg je het elke week af? Dan kun jij je energie niet meer goed kwijt. Dan raakt voor jou de balans verstoord. Het is dan best een uitdaging om aan te kunnen geven: ik begrijp het belang van de organisatie, maar ben jij je ook bewust van de impact die dat op mij heeft?” Vooral jongere collega’s vinden het soms lastig om deze balans te vinden, geeft Henk aan. Datzelfde geldt voor leidinggevenden, maar dan aan de vragende kant.  

Maak de verschillende belangen bespreekbaar. Dan begrijp je elkaar beter. 

De lol van succes

TWST beeldmerk

De lol van succes

TWST beeldmerk

Het weekend is geen werkdag. Toch?

Bij de babyboomers gold het motto: uren maken gaat vanzelf. Er is altijd meer werk dan de 40 uur waarvoor je betaald wordt. Generatie Z gaat daarentegen weer op een andere manier te werk. Die zetten de computer – kort door de bocht gezegd – echt niet aan in het weekend. Maandag ben je de eerste.

Die verschillen in wat ‘normaal’ is op je werk, die zijn er.

Daar kunnen we niet omheen.

En dat hoeft ook niet, weet Bart. “Wat ik normaal vind, vindt een ander misschien helemaal niet normaal. Het helpt al als we dat van elkaar beseffen. Het gaat daarbij niet alleen over generatieverschillen maar ook over verschil in cultuur, achtergrond en gender. Zulke diverse teams zijn ontzettend effectief.”

Om goed met de verschillen om te kunnen gaan, is het volgens Bart wel belangrijk om ook te weten waar je wel op dezelfde manier in staat of moet staan. Om een aantal basisafspraken te hebben. “Hoe gaan we eigenlijk met elkaar om? Wat vinden we als RSM belangrijk? Als we dat weten, geeft dat leidinggevenden en managers ruimte om hier op hun eigen manier invulling aan te geven”, legt hij uit.

Wij vullen niet in hoe een ander het moet doen

“Wij vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat er ruimte is voor empathie”, vult Henk aan. “Als je een leidinggevende hebt die nooit vraagt hoe je weekend was of je niet vraagt of alles goed met je is, als er moe uitziet, vinden mensen dat echt heel vervelend. Je bent leider van een team van professionals, niet van bureaus. Mensen moeten zich gezien voelen. Hoe je als leidinggevende daar vervolgens invulling aan geeft, moet passen bij je eigen stijl. Maar je moet er als manager wel wat mee. Wij vinden empathie voor een leidinggevende een belangrijke waarde.”

Bart: “Ik geloof daarin in wat ik noem wederzijdse loyaliteit. Van werkgever naar werknemer en vice versa. Als mijn mensen een verzoek hebben om iets eerder naar huis te gaan, of een ander privéverzoek dan moeten wij daar flexibel en loyaal mee omgaan. Iets eerder weg om die padelclinic te volgen? Geniet ervan! Tegelijkertijd verwachten we het dan ook andersom. Dat mensen die loyaliteit richting de organisatie ook hebben.”

Luister niet naar je reflex

Het bespreekbaar maken van verschillen, helpt om elkaar beter te begrijpen. “Neem nou het voorbeeld van iemand die nieuw bij ons komt werken. Het team waar iemand in komt, heeft een bepaalde manier van werken. Gewoontes. Een nieuw iemand moet de ruimte krijgen om hier een eigen draai in te vinden en om te kunnen wennen. Maar die nieuwe collega heeft een team ook wat te bieden wat de moeite waard kan zijn om over te nemen. Dat kan ondergesneeuwd raken. Het is dus belangrijk om vragen te stellen, nieuwe inbreng te geven of erom te vragen. Geef als manager die ruimte. Dat komt de diversiteit alleen maar ten goede.” Wat RSM betreft betekent goed leiderschap dat je nieuwsgierig bent naar anderen, oog hebt voor verschillen en als leider een team kunt creëren dat de beste prestaties kan leveren en veilig en prettig is om in te werken. Onze HR tag-line voor recruitment is niet voor niets: RSM: the power of being you!

cta afbeelding

Ook ambities?

Dictus bespreekt ze graag!

MENU
Contact
info@twst.nl 035 7600 460