Move before you’re ready

11 februari 2016

TWST-collega’s Simon van der Veer en Linde Peters schrijven momenteel samen aan een nieuw boek. Het boek heeft de titel Move before you’re ready. In de loop van het jaar zal het boek uitgegeven worden.

 

 

Het boek bevat:

  • Praktische tools, interventies en handvatten die je helpen aan de slag te gaan met je collega’s zonder ingewikkelde plannen te maken en de meest voorkomende valkuilen te omzeilen
  • Inspiratie door de belangrijkste lessen van lean, agile, scrum en lean start-up te bundelen en combineren met nieuwste inzichten van de ‘grootmeesters’ uit het verandervak
  • Intermezzo’s van toonaangevende veranderexperts en andere vakgebieden zoals …

Het boek is een pleidooi om niet te verzanden in kerngroepen die maandenlang het veranderplan uitkauwen en met een wasstraat leiderschapsprogramma’s of kernwaarden op de proppen komen. Die dan weer uitmonden in hoog-over gedragsafspraken, al dan niet geplastificeerd aan de muur, waar de klant nooit de impact van merkt en prestaties hetzelfde blijven. In veel organisaties komen goedbedoelde veranderinitiatieven zelden van de grond en sterven een stille dood in een digitale bureaula of een circuit van projectgroepen en platforms. Er wordt veel gepraat, geïnspireerd, gedocumenteerd, georganiseerd om de verandering op gang te krijgen, maar hoe men ook sjort, mensen komen niet van hun plek. In de praktijk verandert er bar weinig.  Ons devies: Move before you’re ready!

Aan het begin van een veranderproces weet je het minst. Toch hebben we, gewoonte dieren dat we zijn, de neiging binnen organisaties om vooraf te willen weten waar we aan toe zijn. Wij geloven echter dat je altijd ‘ready’ bent. Je hebt als organisatie alle kennis in huis of bent in staat die te vinden. Move before you’re ready betekent aan de slag gaan voordat het plan ‘af’ is. Begin klein, experimenteer, leer en verbeter.

Move before you’re ready draait om snel uitproberen en experimenteren, leren en weer verder verbeteren, met maximaal eigenaarschap bij de medewerkers en actieve betrokkenheid van de klant. Om zo de faalkosten van veranderinitiatieven te verkleinen en sneller te leren wat wel en niet werkt in het veranderproces.

Dit boek helpt je om de impact op de klant en de effectiviteit van al die mooie veranderinitiatieven te vergroten! Het boek is één grote aanmoediging om van de plek af te komen en aan de slag te gaan. We bieden vooral wegwijzers, want hoe doe je dat dan en waar moet je op letten? We hebben de belangrijkste lessen uit lean, agile, scrum en de lean start-up gebundeld en deze gecombineerd met het meest relevante onderzoek van de ‘grootmeesters’ binnen het verandermanagement vak. Maar nog belangrijker, het boek is doorspekt met voorbeelden van interventies en praktijkverhalen.